Specjalizacje, Kategorie, Działy
123RF

Zbadano podejrzenie związane ze statynami

Udostępnij:
Nie należy się obawiać, że statyny obniżające cholesterol powodują bóle mięśni oraz inne dolegliwości, takie sytuacje zdarzają się rzadko – zapewniają brytyjscy specjaliści, podkreślając, że leki te chronią przed zawałem serca i udarem mózgu.
Statyny są jednymi z największych osiągnięć w farmakologii i jednymi z najczęściej stosowanych na świecie leków. Farmaceutyki te obniżają poziom cholesterolu we krwi, a liczne badania wykazały, że zmniejszają ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

Niektóre obserwacje sugerowały jednak, że mogą one powodować bóle mięśni lub ich osłabienie. Pacjenci często na te dolegliwości narzekali.

Z najnowszych analiz opublikowanych przez pismo „Lancet” – dotyczących różnych badań, którymi objęto prawie 150 tys. osób – wynika, że tak nie jest. Jeśli pacjenci narzekają na te dolegliwości, to mogły mieć one inne przyczyny. Nie należy zatem natychmiast odstawiać statyny, gdy tylko pacjent zgłosi niewielkie bóle mięśni – przekonuje British Heart Foundation.

Bóle mięśni zgłaszane były nawet przez pacjentów, którzy nie zażywali statyn, gdyż zamiast tych leków otrzymali jedynie placebo (leki o obojętnym działaniu). Na tym polegają tzw. badania z podwójną ślepą próbą – ani pacjenci, ani lekarze nie wiedzą, co jest podawane, a wszystkie tabletki wyglądają tak samo.

Ustalono, że na bóle mięśni narzekał aż co czwarty uczestnik badania, bez względu na to czy otrzymywał statyny, czy też jedynie placebo. Gdy przeanalizowano wszystkie dane, okazało się, że w ciągu pierwszego roku terapii wśród osób faktycznie zażywających statyny o 7 proc. zwiększyła się liczba tych, które narzekały na bóle lub osłabienie mięśni.

Oznacza to – twierdzą autorzy raportu – że tylko jedno na 15 zgłoszeń dotyczących tych dolegliwości było związanych z lekami obniżającymi cholesterol. Specjaliści wyliczyli, że zaledwie 11 pacjentów na 1000 leczonych statynami w pierwszym roku faktycznie miało dolegliwości mięśniowe.

– Część pacjentów, lecz również i lekarzy, było przekonanych, że statyny często powodują ciągłe bóle mięśniowe. Nasze badania wykazują jednak, że zdarza się to rzadko – zaznacza w wypowiedzi dla BBC News jeden z autorów badania, prof. Colin Baigent z Oxford University.
Jego zdaniem nie należy odstawiać statyn pacjentom narzekającym na bóle mięśni. – Terapia ta powinna być kontynuowana, dopóki nie zostaną zbadane inne ewentualne powody tych dolegliwości – dodał. Zaznaczył, że na ogół powody tego są inne, niezwiązane z zażywaniem statyn.
 
facebook linkedin twitter
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.