PAP/Szymon Pulcyn
PAP/Szymon Pulcyn

Kształcenie medyków – fakty, mity i audyty ►

Udostępnij:

– Zmiany w kształceniu personelu medycznego w Polsce koncentrują się na zwiększeniu jakości i praktycznego wymiaru studiów, dostosowaniu programów do potrzeb rynku pracy oraz zapewnieniu odpowiedniej infrastruktury dydaktycznej i klinicznej. To ma na celu lepsze przygotowanie absolwentów do wykonywania zawodów medycznych, co przełoży się na poprawę jakości opieki zdrowotnej – stwierdziła wiceminister zdrowia Katarzyna Kęcka.

  • Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Zdrowia wiceminister Katarzyna Kęcka mówiła o audycie uczelni medycznych – ze szczególnym uwzględnieniem zmian w zakresie kształcenia personelu medycznego
  • Przedstawicielka resortu przypomniała, które uczelnie nadzoruje minister zdrowia, a także na jakiej podstawie funkcjonują i co to oznacza
  • Podała, ile osób studiowało na państwowych uczelniach
  • Mówiła też o finansach

Fragment posiedzenia, które odbyło się 20 listopada, poniżej, pod wideo dalsza część tekstu.

Posiedzenie w całości do obejrzenia na stronie internetowej: www.sejm.gov.pl/144D2.

Katarzyna Kęcka zaczęła od przypomnienia, że minister zdrowia nadzoruje dziewięć publicznych uczelni medycznych:

  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku,
  • Gdański Uniwersytet Medyczny,
  • Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach,
  • Uniwersytet Medyczny w Lublinie,
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi,
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu,
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny,
  • Warszawski Uniwersytet Medyczny,
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu.

– Uczelnie działają autonomicznie na podstawie konstytucji i ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, to oznacza prawo do samodzielnego działania i podejmowania decyzji przez władze w ramach określonych prawem. Autonomia ta obejmuje między innymi samodzielne decydowanie o kierunkach studiów, jednak w przypadku ważnych zawodów medycznych obowiązują jednolite standardy kształcenia. Uczelnie medyczne prowadzą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, dlatego też kierunki kształcenia prowadzone na tych uczelniach są bezpośrednio związane z tą dziedziną. Zatem uczelnie medyczne kształcą przede wszystkim na kierunkach lekarskim, lekarsko-dentystycznym, pielęgniarstwie, położnictwie, farmacji, analityce medycznej, fizjoterapii i ratownictwie medycznym, ale także na kierunkach dodatkowych, takich jak biotechnologia medyczna czy optometria. Studia prowadzone są w zależności od kierunku jako studia pierwszego, drugiego stopnia lub studia jednolite magisterskie. Ponadto uczelnie medyczne prowadzą kształcenie w szkołach doktorskich, jak również prowadzą kształcenie na studiach podyplomowych – poinformowała.

Było też o liczbie studentów.

– Łącznie w roku akademickim 2024/2025 na uczelniach medycznych nadzorowanych przez ministra zdrowia studiowało ponad 68 tys. osób, z czego większość w trybie stacjonarnym – wyliczyła.

Największe uczelnie to Śląski Uniwersytet Medyczny i Warszawski Uniwersytet Medyczny – ponad 10 tys. studentów,  oraz Uniwersytet Medyczny w Łodzi – ponad 9 tys. studentów.

– Odnosząc się do kształcenia w ważnych zawodach medycznych, to jest na kierunkach lekarskim, lekarsko-dentystycznym, pielęgniarstwie, położnictwie, analityce medycznej, farmacji, fizjoterapii oraz ratownictwie medycznym, obowiązują jednolite standardy kształcenia określone w rozporządzeniu ministra nauki i szkolnictwa wyższego, wydanym wspólnie z Ministerstwem Zdrowia. Tym samym kształcenie na wymienionych kierunkach studiów na dowolnej uczelni w kraju musi być prowadzone na podstawie tych samych standardów kształcenia.
Standardy kształcenia dla zawodów medycznych są systematycznie aktualizowane, aby odpowiadały postępowi w medycynie i wymaganiom rynku pracy – mówiła.

– Od roku akademickiego 2023/2024 wprowadzono także obowiązkowy egzamin OSCE [OSCE, czyli objective structured clinical examination – to ustrukturyzowany, obiektywny egzamin kliniczny, który służy do oceny praktycznych umiejętności i kompetencji studentów kierunków medycznych, takich jak medycyna czy pielęgniarstwo, w warunkach symulowanych – red.] na kierunkach lekarskim, lekarsko-dentystycznym, pielęgniarstwie, położnictwie i ratownictwie medycznym, co ma zapewnić jednolitą weryfikację umiejętności praktycznych – wyjaśniła wiceminister Kęcka, dodając, że ostatnie zmiany dotyczą również dostosowania liczebności grup zajęciowych, wymogów infrastruktury i większego udziału w warunkach symulowanych.

Przedstawicielka resortu mówiła też o finansach. 

– Kształcenie na wymienionych kierunkach jest bardzo kosztochłonne i finansowane jest z budżetu państwa. W przypadku wspomnianych dziewięciu uczelni medycznych pieniądze zapewnia minister zdrowia – podkreśliła.

Główne źródło finansowania uczelni to subwencja, czyli środki na utrzymanie i rozwój uczelni. Ta w 2024 r. wynosiła łącznie 2,9 mld zł, a w 2025 r. 3 mld zł. Na 2026 r. została zaplanowana w wysokości 3,1 mld zł. Zaznaczyć należy, że zwiększanie środków dotyczy zasadniczo podwyżek wynagrodzeń nauczycieli akademickich i pozostałych pracowników uczelni, nie uwzględniając wzrostu innych kosztów działalności – wyliczyła.

Kęcka zwróciła uwagę, że dodatkowo władze uczelni korzystają ze wsparcia na finansowanie różnych inwestycji.

– W ostatnim czasie są to głównie pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy, w ramach którego przeznaczono ponad 2,5 mld na modernizację i doposażenie obiektów dydaktycznych oraz klinicznych, co ma poprawić warunki kształcenia i umożliwić realizację nowych standardów. Uczelnie medyczne otrzymały wsparcie po około 190 mln zł – podała.

– Zmiany w kształceniu personelu medycznego w Polsce koncentrują się na zwiększeniu jakości i praktycznego wymiaru studiów, dostosowaniu programów do potrzeb rynku pracy oraz zapewnieniu odpowiedniej infrastruktury dydaktycznej i klinicznej. To ma na celu lepsze przygotowanie absolwentów do wykonywania zawodów medycznych, co w perspektywie przełoży się na poprawę jakości opieki zdrowotnej – podsumowała.

Przeczytaj także: „Katarzyna Kęcka nową przewodniczącą Komitetu Audytu”.

Menedzer Zdrowia youtube

 
© 2025 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.