UOKiK może wziąć pod lupę reklamy leków

Udostępnij:
Karę w wysokości 80 tys. złotych Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nałożył na Aflofarm Fabrykę Leków. UOKiK uznał, że reklama produkowanego przez spółkę leku może wprowadzać klientów w błąd.
UOKiK nałożył karę na przedsiębiorcę za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na podstawie art. 24 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Przepis ten określa, że czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest wprowadzanie klienta w błąd i przez to może wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru – czytamy w „Gazecie Prawnej”.

Decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta to dowód na to, że firmy produkujące leki za treść reklam swoich produktów odpowiadają nie tylko przed Głównym Inspektoratem Farmaceutycznym (GIF) z tytułu naruszenia przepisów prawa farmaceutycznego, ale też przed innymi organami.

Jednak kary nakładane przez UOKiK są znacznie dotkliwsze dla producentów niż sankcje GIF, mogą stanowić nawet 10 proc. przychodu.

Prawo farmaceutyczne wyraźnie wskazuje, że reklamowany produkt musi być przedstawiony obiektywnie i informować o jego racjonalnym stosowaniu. Ponadto w takiej reklamie nie może występować lekarz, farmaceuta, naukowiec oraz tzw. osoby publiczne.
 
© 2025 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.