Mikrobiota jelit może wpływać na skuteczność leczenia przeciwnowotworowego

Badania, opublikowane w czasopiśmie Science, wskazują na istotny związek pomiędzy mikrobiotą a odpowiedzią na immunoterapię z zastosowaniem leków anty-PD-1 (programmed cell death-1, PD-1).
Nasze jelita zasiedla średnio 3x1013 bakterii, nazywanych ogółem mikrobiotą. W większości mają one neutralny wpływ na nasz organizm, a ich skład zależy od wielu czynników, m.in. genów, rodzaju porodu, stylu życia i stosowania antybiotyków. Część bakterii pełni istotną rolę poprzez wytwarzanie witamin, regulację czynności metabolicznych, reakcji zapalnych czy procesów autoimmunologicznych.

Dane z ostatnich lat wskazują na związek pomiędzy składem mikrobioty a ryzykiem zachorowania m.in. na marskość wątroby, cukrzycę, choroby zapalne jelit czy nowotwory. Trzy badania, których wyniki opublikowano w tym roku w czasopiśmie Science, wskazują na istotny związek pomiędzy mikrobiotą a odpowiedzią na immunoterapię z zastosowaniem leków anty-PD-1 (programmed cell death-1, PD-1).

Powyższą korelację wykazano u osób leczonych z powodu raka płuca, czerniaka i raka nerki. Zidentyfikowano również szczepy bakterii związane z lepszą lub gorszą odpowiedzią na terapię. Ponadto, autorzy jednego z badań odkryli, że u osób otrzymujących antybiotykoterapię szybciej dochodziło do wznowy choroby, a średni czas ich przeżycia był ponad dwukrotnie krótszy niż osób nieotrzymujących antybiotyków. Obecnie wciąż nie ma odpowiedzi na wiele istotnych pytań, np. jaki skład mikrobioty jest optymalny, w jaki sposób wpływa ona na odpowiedź immunologiczną oraz czy wyniki badań na niewielkich grupach chorych potwierdzą się w większych populacjach. W związku z brakiem silnych dowodów nie ma obecnie wskazań do zmiany sposobu leczenia, w tym unikania stosowania antybiotyków w sytuacjach, w których ich użycie jest klinicznie uzasadnione.

Redaktor prowadzący:
dr n. med. Katarzyna Stencel - Oddział Onkologii Klinicznej z Pododdziałem Dziennej Chemioterapii, Wielkopolskie Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii im. Eugenii i Janusza Zeylandów w Poznaniu