Specjalizacje, Kategorie, Działy
Wyślij
Udostępnij:
 
 
123RF

Czym będzie Teleplatforma Pierwszego Kontaktu?

Źródło: Katarzyna Herbut/PAP
Redaktor: Iwona Konarska |Data: 18.08.2022
 
 
Start pilotażu dotyczącego nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej jest planowany na wrzesień.
Pilotaż dotyczący świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej zakłada funkcjonowanie i współdziałanie centralnej platformy pierwszego kontaktu oraz centrów medycznej pomocy doraźnej – poinformowano na stronach rządowych Ministerstwa Zdrowia.

– Pilotaż zakłada funkcjonowanie i współdziałanie centralnej platformy pierwszego kontaktu oraz centrów medycznej pomocy doraźnej. W pierwszej kolejności pacjent będzie korzystał z teleporady przez platformę, a z centrum pomocy doraźnej dopiero wtedy, gdy teleporada będzie niewystarczająca albo stan zdrowia pacjenta będzie tego wymagał – stwierdzono.

Zgodnie z tym, co przekazał resort, każdy pacjent będzie mógł otrzymać pomoc nie tylko w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, lecz także będzie mógł otrzymać informację o wolnych terminach przyjęć w centrach.

Planowany termin pilotażu to wrzesień 2022 roku. Rozpocznie się on po wydaniu zarządzenia przez prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Obejmie 6 miesięcy, włączając w ten czas etap organizacji oraz ewaluacji.

Pilotaż będzie realizowany przez trzy podmioty lecznicze: Samodzielny Gminny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Błoniu, Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Kozienicach oraz Samodzielne Publiczne Pogotowie Ratunkowe w Pruszczu Gdańskim.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu to system teleinformatyczny, w ramach, którego udzielane będą świadczenia opieki zdrowotnej w formie teleporady przez pielęgniarkę, położną oraz lekarza.

Kontakt z platformą będzie odbywał się telefonicznie – 800 137 200 – oraz poprzez formularz kontaktowy zamieszczony na stronie internetowej gov.pl./dom.

Jak przekazało MZ, przeprowadzany zostanie wywiad z pacjentem, aby – w zależności od potrzeb – udzielić teleporady, skierować do centrum lub powiadomić o konieczności zadzwonienia pod numer 112.

Platforma będzie działała od poniedziałku do piątku – w godzinach od 18.00 danego dnia do 8.00 następnego oraz w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy – w godzinach od 8.00 danego dnia do 8.00 następnego.

– Centra pomocy doraźnej będą przekazywały informacje o wolnych terminach do platformy przez platformę Domowej Opieki Medycznej (DOM) – poinformowano w komunikacie resortu.

– Dzięki aktualizacji danych pacjent otrzyma wiarygodną informację o możliwym czasie przyjęcia w centrum. Lekarze, pielęgniarki i położne, udzielając teleporad, również będą korzystali z platformy DOM – dodano.

MZ podkreśliło również, że centra nie tylko będą zapewniały nocną i świąteczną opiekę zdrowotną, lecz także wybrane świadczenia z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. – Realizatorzy pilotażu zapewnią co najmniej świadczenia specjalistyczne w zakresie pediatrii, ortopedii i traumatologii narządu ruchu lub chirurgii ogólnej – wskazano.

Już teraz można skorzystać z porady medycznej pielęgniarki lub położnej albo lekarza przez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) w nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy podstawowej opieki zdrowotnej. Wystarczy zadzwonić pod numer telefonu 800 137 200 lub wypełnić formularz na stronie: https://www.gov.pl/web/zdrowie/tpk. Z pomocy przez telefon można skorzystać w języku polskim, angielskim oraz ukraińskim. Do dyspozycji pacjentów jest również tłumacz języka migowego.

Jak podało MZ, obecnie z TPK korzysta ponad 500 osób, z czego 30 proc. stanowią obywatele z Ukrainy. Od uruchomienia TPK skorzystało z niej 89 tys. pacjentów.
 
facebook linkedin twitter
© 2022 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.