Specjalizacje, Kategorie, Działy
Wyślij
Udostępnij:
 
 

Poradnik dla pacjenta w erze zagrożenia epidemiologicznego koronawirusem

Źródło: MK
Autor: Marta Koblańska |Data: 18.03.2020
 
 
Wirus jest wszędzie. Przenosi się drogą zarówno drogą oddechową, jak i przez układ moczowo-wydalniczy, przez oczy, czyli przez błony śluzowe, i tym samym groźba zainfekowania się jest wysoka. Lekarze POZ zamykają drzwi poradni, co całkowicie zmienia możliwości konsultacji lekarskiej, bo pozostaje jedynie porada przez telefon. W aptekach stanowiska farmaceutów są odgrodzone, aby ograniczyć kontakt do minimum.
W całym kraju sytuacja przypomina stan wyjątkowy, kiedy zagrożone były dostawy w sklepach, ma na półkach zabrakło towaru. Jak sobie radzić w sytuacji ryzyka zdrowotnego? Co robić, aby uniknąć zakażenia i co robić, kiedy zachorowanie jest na inna chorobę.

1. Do jakich zaleceń się stosować? Przede wszystkim należy koniecznie myć ręce przez 30 sekund pod bieżącą wodą po każdorazowym powrocie do domu. Ta podstawowa zasada higieny pomoże uchronić przed zakażeniem, bo znakomita większość drobnoustrojów przenoszona jest na dłoniach.

2. Jak sie zachowywać? Nie dotykać klamek, przycisków do otwierania drzwi w tramwajach i autobusach, poręczy schodów i wszystkich przedmiotów tzw. wspólnego użytku. Wirus przenosi się przez dotyk, a te właśnie rzeczy są najbardziej narażone na bezpośredni kontakt z osobą zakażoną. Dlatego w domach warto często myć podłogę i ścierać kurze ze wszystkich przedmiotów, w szczególności zaś elektronicznych, bo na nich gromadzi się ich najwięcej..

3. Co z POZ? Według zasad postępowania w POZ w czasie epidemii, opracowanych przez MZ i GIS, z udziałem konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej, a także ekspertów Porozumienia Zielonogórskiego, lekarz zbiera bardzo dokładny wywiad przez telefon. Na jego podstawie ocenia prawdopodobieństwo, czy problem, z jakim zgłasza się pacjent, wymaga szybkiej interwencji, czy wystarczy teleporada, czy potrzebny jest osobisty kontakt z lekarzem i jakie jest ryzyko, że objawy infekcyjne mogą mieć związek z zakażeniem koronawirusem. Jeśli jest potrzebna wizyta osobista, pacjent jest umawiany na wizytę do przychodni. Przychodzi na konkretną godzinę, nie ma kontaktu z innymi, stanowiącymi potencjalne zagrożenie, jest więc znacznie bardziej bezpieczny niż w sytuacji, gdyby przychodnia działała normalnie i była otwarta bez konieczności umówienia się telefonicznie. Ograniczenia służą właśnie temu, by zmniejszyć ryzyko zakażenia pacjentów zgłaszających się z przyczyn innych niż podejrzenie zakażenia SARS CoV-2.

4. Jak uzyskać poradę lekarską w sytuacji podejrzenia objawów ciężkiego zapalenia płuc wywoływanego koronawirusem lub w innej sytuacji, kiedy kontakt z lekarzem okazuje się niezbędny? Po pierwsze telefon. NFZ uruchomił w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej teleporady, czyli do wybranego lekarza można zadzwonić i wówczas kierować się jego zaleceniami odnośnie dalszego postępowania. Lekarz przez telefon zbierze wywiad i nawet na odległość będzie w stanie pokierować pacjentem.

5. Czy do szpitala potrzebne jest skierowanie? Nie, choć na SOR powinny zgłaszać się osoby nie podejrzewające u siebie objawów infekcji koronawirusem. Dlaczego? Ze względu na duże skupisko ludzi, których należy unikać. Ale SORy są otwarte. W razie nagłego pogorszenia zdrowia to tu tradycyjnie szuka się pomocy i tak pozostało w dobie pandemii. Co jednak wówczas, gdy wszystko wskazuje na zakażenie? Po to funkcjonują specjalne szpitale zakaźne, aby do nich mogli kierować się chorzy na zapalenie płuc, które może doprowadzić do zgonu.

6. Czy zawsze szpital jest pierwszym miejscem, do którego należy dojechać w razie infekcji? Nie. Pierwszym miejscem musi być SANEPID, bo tutaj pobierane i badane są próbki. Dopiero po jednoznacznym postawieniu rozpoznania jakim szczepem wirusa pacjent został zainfekowany podejmowane są decyzje odnośnie dalszego leczenia oraz miejsca tego leczenia.

7. Co w sytuacji, kiedy kończą się leki i trzeba kupić kolejne opakowania w aptece? Od jakiegoś czasu istnieje możliwość wystawiania recept elektronicznych. Pacjent otrzymuje jedynie numer dokumentu, z którym już może udać się do apteki. Wystarczy telefon lub sms do lekarza i po otrzymaniu numeru recepty można ją zrealizować w aptece. Można również pobrać aplikację mobilną z mObywatel i w ten sposób uzyskać receptę prosto na swój telefon.

8. Co w sytuacji niemożności pracy? Podobnie jak z e-receptami jest ze zwolnieniem lekarskim. Funkcjonują te elektroniczne i nie trzeba fatygować się do firmy lub na pocztę, aby zwolnienie przekazać. Można uzyskać zwolnienie przez telefon lub przez internetowe konto pacjenta. Warunkiem jest jednak posiadanie przez pracodawcę profilu na pacjent.gov.pl. Wiele awantur było o e-zwolnienia także z ZUS, ale w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego okazują się prawdziwym wyjściem z trudnej sytuacji, jaką zawsze jest choroba.

Konsultacje online: jak udzielać, regulacje prawne, dobre praktyki w sytuacji epidemiologicznej. Dowiedz się wszystkiego na bezpłatnym szkoleniu online. Zapisz się już dziś >>
 
facebook linkedin twitter
© 2020 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe