Polacy a badania profilaktyczne

Udostępnij:
Co czwarty Polak nie wie, czy dla osób w jego wieku są zalecane jakieś badania profilaktyczne. Największą świadomość związaną z tego rodzaju badaniami mają osoby powyżej 50. roku życia. Najczęściej wskazywane jako konieczne do wykonania jest badanie piersi. Co dziesiąty Polak nie planuje robić badań profilaktycznych – wynika z sondażu ARC Rynek i Opinia.
55% Polaków twierdzi, że w ich wieku zalecane są jakieś badania profilaktyczne. Odsetek kobiet i mężczyzn jest w tym wypadku podobny.


Bardziej nieświadomi w tym zakresie są mężczyźni (28%) niż kobiety (22%). Największą świadomość mają osoby w wieku 41-50 lat (61% z nich twierdzi, że takie badania są zalecane) oraz powyżej 50 lat (70%), co nie oznacza, że tak wysoki odsetek osób je wykonuje.

Badanie piersi, cytologia, badanie prostaty oraz morfologia to najczęściej wskazywane przez respondentów badania profilaktyczne i to jednocześnie jedyne badania, które wymieniło więcej niż 8 procent badanych. Wszystkie pozostałe badania, w tym badania kardiologiczne, badania wzroku czy kolonoskopia miały mniej niż 8% wskazań.


Najwyższy odsetek osób, które nie planują wykonywać badań profilaktycznych jest wśród 40-latków (12%). Dla porównania wśród 20-latków tylko 4% badanych nie chce wykonywać badań profilaktycznych.


Temat badań profilaktycznych jest o tyle istotny, że wykonując je można wykryć wiele chorób, których leczenie na wczesnym etapie jest dużo skuteczniejsze i dużo tańsze dla budżetu państwa. Z naszego badania jednak wynika, że świadomość Polaków co do tego, jakie badania są zalecane dla ich grupy wiekowej nie jest najwyższa. I tutaj pojawia się pytanie, czy nie warto tej świadomości zwiększyć i tym samym zachęcić Polaków do poddawania się badaniom profilaktycznym? Patrząc długofalowo – na pewno byłoby to korzystne ekonomicznie. Wzrost świadomości społeczeństwa na ten temat nie jest jednak możliwy bez odpowiednich działań ze strony państwa i środowiska lekarskiego – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.


Informacja o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online na ePanel.pl) w listopadzie 2019 roku, na reprezentatywnej (wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania) próbie respondentów, N=1002.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.