Archiwum

Rusza Akademia Warsaw Genomics dla lekarzy

Celem rozpoczynającej działalność Akademii Warsaw Genomics jest zwiększenie świadomości lekarzy specjalistów w zakresie możliwości, jakie daje nowoczesna diagnostyka genetyczna.
Inicjatywa edukacyjna grupy ekspertów medycznych i naukowców genetyków skierowana jest do lekarzy różnych specjalności. Jej celem jest propagowanie wiedzy na temat praktycznego zastosowania najnowszych osiągnięć genetyki człowieka i możliwości, jakie stwarzają one dla osiągnięcia konkretnych korzyści zdrowotnych w różnych obszarach terapeutycznych.

– Diagnostyka genetyczna oferuje obecnie ogromne możliwości, które pozwalają lepiej zaopiekować się zarówno pacjentami, jak i osobami dziś zdrowymi, ale z wysokim ryzykiem zapadnięcia na jakąś chorobę, np. nowotwór czy chorobę serca. Warunkiem skorzystania z tych możliwości jest wiedza, że w ogóle istnieją. Dlatego też misją Akademii Warsaw Genomics jest szerzenie wiedzy o korzyściach, jakie przynosi zastosowanie diagnostyki genetycznej we właściwym momencie i u właściwej osoby – mówi dr hab. n. med. Anna Wójcicka, współzałożycielka Akademii Warsaw Genomics.

Zdolność do odczytania ludzkiego genomu, ogłoszona ponad dwie dekady temu, spowodowała prawdziwą rewolucję w medycynie. Diagnostyka chorób o podłożu genetycznym, określanie ryzyka zachorowania w przyszłości i właściwa profilaktyka, przewidywanie negatywnej reakcji na leczenie i w końcu opracowanie skutecznych terapii celowanych, stosownie do profilu molekularnego danej osoby – to wszystko stało się możliwe dzięki szybkiemu rozwojowi genetyki człowieka i biologii molekularnej w ostatnich latach. W 2003 r zostały opublikowane wyniki odczytania 92 proc. genomu człowieka w ramach tzw. Human Genome Project. W pierwszych miesiącach 2022 r. ogłoszono w „Science” odczytanie brakujących 8 proc.

Tempo rozwoju tej wiedzy, waga potencjalnych korzyści zdrowotnych wynikających z poznania indywidualnej charakterystyki genetycznej człowieka, z faktu nosicielstwa konkretnych zmian genowych oraz możliwości leczenia w zależności od profilu genomu nowotworu stanowią wymagające wyzwanie dla zasady ustawicznego kształcenia lekarzy. Intencją twórców Akademii Warsaw Genomics jest odpowiedź w pewnym zakresie na to wyzwanie. Na cyklicznych, bezpłatnych webinarach Akademii Warsaw Genomics będzie omawiana najnowsza wiedza o kierunkach i metodach diagnostyki genetycznej i jej praktycznego zastosowania w wielu obszarach terapeutycznych, m.in. w onkologii, chorobach rzadkich, kardiologii, diabetologii i innych.

Archiwum