123RF

Co za dużo, to niezdrowo – dotyczy też lekarzy

Udostępnij:

Praktyczne zajęcia kliniczne w grupach większych niż pięcioosobowych? To nie pozwoli zapewnić odpowiedniej jakości kształcenia oraz komfortu i bezpieczeństwa chorym.

W czasie studiów lekarskich, zwykle od trzeciego do szóstego roku, odbywają się praktyczne zajęcia kliniczne. Podczas nich studenci – przy wsparciu prowadzących – uczą się zbierania wywiadu, badania fizykalnego i funkcjonowania oddziału we wszystkich dziedzinach medycyny. Dotychczasowym standardem była nauka w grupach sześcioosobowych. To dostatecznie mała liczba osób, by zapewnić jakość kształcenia oraz komfort i bezpieczeństwo pacjentom.

2 października 2023 r. Ministerstwo Edukacji i Nauki przedstawiło – opracowane we współpracy z Ministerstwem Zdrowia – nowe standardy jakości kształcenia. Wśród zmian były te pozwalające na liczniejsze grupy kliniczne.

To nie podoba się zarządowi Porozumienia Rezydentów OZZL.

– W nowych standardach nie określono liczebności grup do piątego roku włącznie, a na szóstym grupy mogą być pięcioosobowe, ale w wyjątkowych przypadkach zwiększone do ośmioosobowych. Nie zdefiniowano, czym jest ów wyjątkowy przypadek – czytamy w stanowisku rezydentów podpisanym przez Sebastiana Goncerza, przewodniczącego związku.

Zmiany te zaczną obowiązywać z początkiem roku akademickiego 2024/2025.

– Taki zapis pozwala na prowadzenie zajęć w zbyt licznych grupach. Wiąże się to z obniżeniem komfortu i bezpieczeństwa pacjentów, a także ze spadkiem jakości nauczania – podkreślają rezydenci, dodając, że „praktyczne zajęcia kliniczne muszą być prowadzone w grupach maksymalnie sześcioosobowych”.

– Uczelnie niebędące w stanie spełnić tego warunku nie zapewnią odpowiedniej jakości kształcenia w obszarze nauk klinicznych i nie powinny prowadzić kierunku lekarskiego – piszą lekarze w dokumencie, apelując o zmianę rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia.

Aby uzasadnić swoje stanowisko, przedstawiają opinie ekspertów:
● prof. dr. hab. Wojciecha Szczeklika, kierownika Kliniki Anestezjologii i Intensywnej Terapii, 5. Wojskowego Szpital Klinicznego z Polikliniką w Krakowie,
● prof. dr. hab. n. med. Jerzego Sieńko, konsultanta wojewódzkiego w zakresie chirurgii ogólnej w Zachodniopomorskiem,
● prof. dr hab. Dominiki Dudek, kierownika Katedry Psychiatrii i Kliniki Psychiatrii Dorosłych Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego,
● prof. dr. hab. Mirosława Wielgosia, kierownika Kliniki Położnictwa i Perinatologii Państwowego Instytutu Medycznego MSWiA, rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w kadencji 2016–2020,
● prof. dr. hab. Marcina Tkaczyka, przewodniczącego Polskiego Towarzystwa Nefrologii Dziecięcej i kierownika Kliniki Pediatrii, Immunologii i Nefrologii Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi.

Udostępniamy stanowisko w całości.



Przeczytaj także: „Absurdy kształcenia anatomii”.

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.