Wyślij
Udostępnij:
 
 
Jezierska-Stencel i Tabaka: Problem z dostępem do lekarza? Rozwiązanie to telemedycyna
Źródło: Menedżer Zdrowia/Menedżer Zdrowia
Autor: Krystian Lurka |Data: 18.10.2019
 
 
- Telemedycyna jest przyszłością opieki medycznej. Korzystają z niej obie strony: lekarze monitorują na bieżąco stan zdrowia swoich pacjentów, obniżając koszty ekonomiczne utrzymania placówek, a pacjenci zyskują usługi lepszej jakości i komfort wynikający z wykonywania ich w dowolnym miejscu - mówią Katarzyna Jezierska-Stencel, dyrektor Biura Ubezpieczeń Zdrowotnych TUW PZUW, oraz Sebastian Tabaka, członek zarządu PZU Zdrowie.
Czy telemedycyna jest przyszłością opieki medycznej?
- Tak, to pomoc zarówno dla pacjentów, jak i lekarzy. Telemedycyna to świadczenia medyczne wykonywane przy użyciu systemów teleinformatycznych. W praktyce oznacza to, że personel medyczny wykonuje na odległość działania, których celem jest ocena i wpływ na stan zdrowia pacjenta. Korzyści odnoszą obie strony: lekarze monitorują na bieżąco stan zdrowia swoich pacjentów, obniżając koszty ekonomiczne utrzymania placówek, a pacjenci zyskują usługi lepszej jakości i komfort wynikający z wykonywania ich w dowolnym miejscu. Dla wygody naszych pacjentów udostępniliśmy zdalne konsultacje medyczne w formie rozmowy telefonicznej, wideo i czatu. Pacjenci mogą skonsultować się z lekarzami kilkunastu specjalizacji, a także z położną. Z jednej strony telemedycyna pozwala skrócić czas do uzyskania pomocy lekarskiej, z drugiej ułatwia pracę lekarzom, co jest szczególnie ważne w sytuacji niedoboru kadr. [wypowiedzi Katarzyny Jezierskiej-Stencel zaznaczyliśmy na czarno - wyjaśnia redakcja].

- Telemedycyna to forma świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej łącząca w sobie elementy telekomunikacji, informatyki oraz medycyny. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii umożliwia wymianę specjalistycznych informacji poprzez przesyłanie obrazów statycznych i dynamicznych, pozwala przeprowadzić diagnostykę na odległość. Rozwój telemedycyny i telekonsultacji jest potrzebny z uwagi na starzejące się społeczeństwo i niewystarczającą liczbę lekarzy [wypowiedzi Sebastiana Tabaki są granatowo - wyjaśnia redakcja].

Czym jest telekonsultacja medyczna?
- To zdalna konsultacja z lekarzem. Pacjent może omówić swój przypadek bez wychodzenia z domu, za pośrednictwem wideo, telefonu lub czatu. Zaletą telekonsultacji jest szybka realizacja oraz to, że można z niej skorzystać przez siedem dni w tygodniu, również w czasie świąt. Jeśli pacjent wymaga wizyty stacjonarnej, to zgłosi się na nią już odpowiednio przygotowany – z wykonanymi badaniami, które lekarz zlecił podczas konsultacji. Mogłoby się wydawać, że chorzy będą niechętni do korzystania z nowej technologii, że uznają ją za niekomfortową, ponieważ nie widzą lekarza. Z czasem kilka wizyt telemedycznych dziennie szybko zamieniło się w kilkaset, a chcemy, żeby było ich jeszcze więcej. Dostrzegamy, że pacjenci doceniają możliwość zdalnego omówienia standardowych przypadków, a także oszczędność czasu przy takich formalnościach, jak wystawienie recepty czy skierowania. Po dwóch latach doświadczeń możemy już powiedzieć, że telemedycyna wpisuje się na stałe w naszą ofertę, a zainteresowanie pacjentów rośnie.

- Pacjenci są zadowoleni, bo na telekonsultację mogą się umówić w dogodnym dla nich momencie. Lekarz jest szczęśliwy, bo może pomóc większej liczbie pacjentów. My jesteśmy usatysfakcjonowani, bo zależy nam, by nasi pacjenci byli zadowoleni z usług, które świadczymy. Inne zalety telemedycyny? Ułatwienie dostępu do specjalistycznej opieki medycznej mieszkańcom małych miast i wsi, zmniejszona liczba wizyt w przychodniach i ograniczenie konieczności dojazdów pacjentów, zmniejszone ogólne koszty leczenia i opieki zdrowotnej, oszczędności wynikające z usprawnień administracyjnych.

PZU Zdrowie uruchomiło pierwszy w Polsce kiosk telemedyczny. Co to jest?
- Kiosk telemedyczny to mobilny gabinet, w którym pacjent ma możliwość wykonania diagnostyki za pomocą aparatury telemedycznej, a następnie wideokonsultacji z lekarzem. Docelowo z tego rozwiązania będą mogli skorzystać pracownicy firm objętych programem Opieka Medyczna w Grupie PZU. Kiosk wyposażony jest w szereg urządzeń, za pomocą których pacjent może samodzielnie wykonać badania: stetoskop cyfrowy, EKG, pulsoksymetr, termometr, ciśnieniomierz oraz kamerę do obrazowania gardła, ucha i skóry. Następnie w trakcie tele- lub wideokonsultacji pacjent omawia swoje wyniki z lekarzem i otrzymuje niezbędne zalecenia, a w razie potrzeby lekarz wystawia skierowanie na dalszą diagnostykę w placówce medycznej lub e-receptę.

- Wizyta w kiosku telemedycznym jest porównywalna z wizytą w placówce, ponieważ umożliwia diagnozowanie wielu popularnych przypadków medycznych. Dodatkowo daje komfort uzyskania natychmiastowej porady i pokierowania na odpowiednią ścieżkę leczenia. Cały proces konsultacji wraz z badaniem zajmuje ok. 10 minut, dlatego nawet najbardziej zapracowane osoby mogą dzięki temu rozwiązaniu zadbać o swoje zdrowie. Obecnie kiosk testują pracownicy Grupy PZU, ponieważ oni są najlepszymi recenzentami naszej oferty. Na podstawie zebranych opinii będziemy wprowadzać udoskonalenia w modelu docelowym, z którego będą mogli skorzystać pracownicy firm objętych programem Opieka Medyczna w Grupie PZU.

Grupowe ubezpieczenie TUW PZUW Opieka Medyczna jest uzupełnieniem podstawowej oferty ubezpieczeniowej TUW PZUW skierowanej do pracowników członków Towarzystwa. W ramach ochrony ubezpieczeniowej pracodawcy, pracownicy oraz ich rodziny otrzymują świadczenia zdrowotne, które pomagają uniknąć zachorowania, a w razie choroby szybciej wrócić do zdrowia. Dzięki współpracy TUW PZUW i PZU Zdrowie SA do dyspozycji ubezpieczonych jest ponad 2100 placówek medycznych, w tym 98 placówek własnych PZU, w ponad 550 miastach w Polsce, wsparcie infolinii czynnej 24/7 oraz gwarancja krótkiego terminu realizacji wizyty – maksymalnie do 2 dni roboczych u internisty, lekarza rodzinnego i pediatry, a u specjalisty – do 5 dni roboczych.

Przeczytaj także: "Piotr Daniluk: Szkolimy, aby porody były bezpieczne", "Piotr Daniluk o profesjonalny pakiecie szkoleniowym oferowanym przez TUW PZUW" i "Aneta Zawistowska o roli funduszu prewencyjnego TUW PZUW w podnoszeniu jakości usług medycznych".

Wywiad z przedstawicielami TUW PZUW to jeden z materiałów z "Menedżera Zdrowia" 5-6/2019. Czasopismo można zamówić na stronie: www.termedia.pl/mz/prenumerata.

Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2019 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe