Przyszłość prywatnej służby zdrowia

Udostępnij:
Według szacunków wielkość wydatków publicznych na służbę zdrowia w Polsce w 2010 r. wyniosła ok. 64 mld zł. Wartość rynku prywatnej opieki zdrowotnej w kraju w 2010 r. to aż 33 mld zł.
Eksperci prognozują, że prywatny rynek zdrowia łącznie z wydatkami na leki i sprzęt medyczny w 2011 r. oscylować będzie w okolicach 36 mld zł. Prognozuje się, że z kwoty tej Polacy najwięcej wydadzą na leki (ok. 20 mld zł), prywatne usługi ambulatoryjne (ok.7,5 mld zł) oraz usługi stomatologiczne - w 2010 r. było to 4,6 mld zł, zaś w 2011 r. wydatki prywatne na usługi dentystyczne mogą przekroczyć 5,1 mld zł.

Wyraźne zmiany zauważalne są zwłaszcza w wydatkach prywatnych związanych z poszerzeniem zakresu zadań realizowanych przez prywatne placówki niepubliczne. Koszty opieki medycznej rosną nie tylko w Polsce, lecz także w krajach Europy. Głównym powodem tej sytuacji jest wzrost długości życia społeczeństwa. Realne rozwiązanie, mogące ułatwić pacjentom dostęp do świadczeń medycznych, stanowi rozwinięcie dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych. W krajach Europy Zachodniej z prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych korzysta łącznie ok. 84 mln osób. Dla przykładu w Niemczech prywatne ubezpieczenie medyczne może pokryć całość realizowanych świadczeń zdrowotnych, za które nie płaci publiczny ubezpieczyciel. W wielu państwach europejskich publiczne i prywatne systemy ubezpieczeniowe współpracują ze sobą. W Polsce niestety jeszcze tak nie jest, natomiast potrzeba rynku będąca dążeniem pacjentów do usług zaspokajających ich rosnące potrzeby, którym nie jest w stanie sprostać publiczny system opieki zdrowotnej, oraz konieczność reakcji rodzimego ustawodawcy na zdrowotne dyrektywy płynące z UE z pewnością szybko zmienią tę sytuację.

Instytucje finansowe dostrzegają rynkowe tendencje zwiększania udziału prywatnych wydatków na opiekę zdrowotną w wydatkach ogólnych. Odpowiadają na potrzeby rynku, oferując swoim klientom wartość dodaną w postaci pakietów medycznych. Wielkie wolumeny sprzedaży tych instytucji idące w setki tysięcy, a czasem w miliony, dadzą dodatkowy impuls do rozpowszechnienia prywatnych usług medycznych. Może być to nowy kanał dystrybucji, który znacznie przyspieszy zmianę proporcji wydatkowania środków na opiekę zdrowotną w stronę sektora prywatnego.
Przeważającym sposobem finansowania prywatnych świadczeń zdrowotnych w kraju jest nadal opłata za usługę, chociaż opłaty w innej formie stają się coraz popularniejsze. Potencjał rynku ubezpieczeń medycznych jest duży, a jego miarę stanowią wydatki prywatne na zdrowie oraz nienależycie zaspokajane potrzeby zdrowotne polskich pacjentów.

Obecnym problemem instytucji ubezpieczeniowych jest zapewnienie należytego dostępu do świadczeń medycznych i wyróżnienie ich rozwiązań wśród ofert konkurencji. Szansą poszerzenia zakresu oferty produktowej może być współpraca z zewnętrznym partnerem, który posiada sieć sprawdzonych usługodawców medycznych. Dla instytucji ubezpieczających wsparcie ze strony kontrahenta, posiadającego ogólnopolskie pokrycie usługowe, to korzystne rozwiązanie. W takim połączeniu ubezpieczyciel zyskuje partnera, który współpracując z siecią usługodawców medycznych, jest w stanie podjąć się sprawnego realizowania procesu opieki medycznej na poziomie gwarantującym wysoką jakość usług. Polisami zdrowotnymi zainteresowane są również banki, które zaczęły dołączać pakiety medyczne stanowiące wartość dodaną do oferowanych przez nie produktów, takich jak rachunki bankowe czy karty kredytowe. Odpowiadają one na istotne potrzeby klientów i uatrakcyjniają tym samym ofertę banku na tle konkurencji. Z uwagi na zachodzące zmiany w systemie finansowania świadczeń medycznych przewidywany jest dalszy wzrost powiązań placówek prowadzących działalność medyczną z instytucjami ubezpieczeniowymi oraz bankami.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.