Marta Marchlewska/Kancelaria Senatu

Jak skrócić kolejki do lekarzy

Udostępnij:
– Skracanie czasu oczekiwania na wizyty lekarskie jest jednym z głównych priorytetów Ministerstwa Zdrowia, dlatego działania mające na celu zwiększenie dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej podejmowane są przez resort systematycznie – podkreślił wiceminister zdrowia Waldemar Kraska, wymieniając je. Wspomniał między innymi o nowym, scentralizowanym systemie rejestracji.
Posłanka Koalicji Obywatelskiej Barbara Dolniak – w interpelacji poselskiej – spytała ministra zdrowia o kolejek do lekarzy.

– Ze sprawozdania z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia w czwartym kwartale 2022 r. wynika, że w kolejkach do poradni okulistycznej zapisanych w trybie pilnym oczekuje prawie 21 tys. pacjentów, a jako przypadki stabilne ponad 404 tys. W kolejce do dentysty zapisanych jest 274 tys. dorosłych i prawie 10 tys. dzieci. Do neurologów czeka prawie 280 tys. pacjentów, z czego ponad 37 tys. to przypadki pilne. Na listach oczekujących do poradni kardiologicznej jest prawie 29 tys. pacjentów zapisanych jako przypadki pilne i 181 tys. przypadków stabilnych. Na rehabilitację w warunkach ambulatoryjnych oczekuje w trybie pilnym 183 tys. osób, a w trybie stabilnym 691 tys. – wyliczyła Dolniak, oceniając, że „to świadczy o niewydolności krajowego systemu ochrony zdrowia”.

Spytała jednocześnie, jakie działania zamierzają podjąć rządzący, aby zmniejszyć kolejki, i czy przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia mają plan na skrócenie czasu oczekiwania na pomoc – jeśli tak, to jaki.

Na jej pytanie odpowiedział wiceminister zdrowia Waldemar Kraska.

– Skracanie czasu oczekiwania na wizyty lekarskie jest jednym z głównych priorytetów Ministerstwa Zdrowia, dlatego działania mające na celu zwiększenie dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej podejmowane są systematycznie – zaczął Kraska, podkreślając, że „rządzący przede wszystkim zapewniają odpowiednie finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej”. – W porównaniu z rokiem 2018 w 2023 r. pieniądze Narodowego Funduszu Zdrowia przeznaczane na ten cel zwiększyły o ponad 73 proc. i wynoszą obecnie ponad 140 989 792 000 zł – wyliczył.

Co poza pieniędzmi może skrócić kolejki?

Wiceminister stwierdził, że „obecnie testowane w pilotażu rozwiązania, mające zapewnić optymalne wykorzystanie wolnych terminów świadczeń oferowanych przez poszczególnych świadczeniodawców”.

– Chodzi o jedną centralną listę, umożliwiającą wybór więcej niż jednego świadczeniodawcy z danej specjalizacji i uzyskanie świadczenia po jak najkrótszym czasie oczekiwania. Zgodnie z założeniami centralna lista pozwoli także na znacznie lepsze zarządzanie wykorzystaniem wolnych i zwalniających się w ostatniej chwili terminów – podkreślił Kraska.

Co jeszcze?

Udostępniamy pismo wiceministra w całości.



Dokument można oglądać na komputerach, niektórych telefonach lub ściągając go po kliknięciu w: Interpelacja nr 41851.

Przeczytaj także: „Centralna kolejka”.

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.