Specjalizacje, Kategorie, Działy
123RF

Raport na temat przestrzegania praw osób z zaburzeniami psychicznymi

Udostępnij:
RPP w 2020 r. podjął ponad 10 tysięcy spraw, których celem była pomoc osobom w kryzysie psychicznym. Wiele z nich dotyczyło braku możliwości kontaktu telefonicznego i osobistego z pacjentami leczonymi w szpitalach. RPP interweniował też w sytuacjach, gdy byli zamykani w salach bez dostępu do picia, jedzenia i toalet.
Mimo utrudnień w realizacji ustawowych zadań, co było spowodowane pandemią, pracownicy biura RPP rozpatrzyli ponad 600 skarg, niemal 4000 zapytań i zgłoszeń, które nie były skargami. Ponadto 5700 razy podejmowali działania z własnej inicjatywy, a ich celem było edukowanie pacjentów oraz weryfikacja przestrzegania ich praw. – Działania z inicjatywy własnej są niezmiernie ważne, pacjenci z problemami psychiatrycznymi, ze względu na stan swojego zdrowia oraz przebywanie w zamkniętym szpitalu, nie są w stanie upomnieć się o swoje prawa – zauważa w komentarzu RPP.

Dużo spraw dotyczyło braku możliwości kontaktu telefonicznego i osobistego z pacjentami leczonymi w szpitalach, doręczania rzeczy osobistych i żywności. RPP sprawdził też, czy pacjenci przyjmowani do szpitali bez swojej zgody, mają zapewniony kontakt z sądami oraz pełnomocnikami ustanowionymi dla nich przez sądy. RPP interweniował też w sytuacjach, gdy byli zamykani w salach bez dostępu do picia, jedzenia i toalet. Nawiązał również kontakt z uczelniami wyższymi, aby stwierdzić, jakie są potrzeby i możliwości wsparcia psychicznego studentów.

Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: Przestrzeganie praw pacjenta w obszarze psychiatrycznej opieki zdrowotnej. Raport z działań podejmowanych przez Departament ds.Zdrowia Psychicznego w tym Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego w 2020 roku.

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.