Wyślij
Udostępnij:
 
 
123RF

Dwuznaczna komunikacja

Źródło: Mediporta
Autor: Krystian Lurka |Data: 02.04.2020
 
 
Z związku ze chaosem informacyjnym dotyczącym wprowadzenia komunikatu LIOCZ w wersji 7.3 i komunikatami publikowanymi w tej sprawie na stronie internetowej NFZ Mediporta postanowiła opisać sytuację i podjęte przez firmę działania, mające złagodzić jego negatywne skutki w systemie Mediporta, które wystąpiły 31 marca. Chodzi o poprawne wygenerowanie i sprawozdanie raportów dotyczących kolejek oczekujących, w tym raportów z pierwszymi wolnymi terminami.
2 marca Narodowy Fundusz Zdrowia opublikował „Komunikat dla świadczeniodawców w sprawie LIOCZ” dotyczący między innymi nowych wersji formatów komunikatów LIOCZ. W komunikacie jako data wejścia w życie komunikatu LIOCZ w wersji 7.3 widniał 31 marca 2020 r. Komunikat opublikowany został „do konsultacji”, a więc w ówczesnym czasie nie mógł być traktowany jako ostateczne rozporządzenie NFZ wprowadzające w życie zmiany opisane w komunikacie. Od 2 marca do 30 marca NFZ nie opublikował żadnych dodatkowych informacji w tej sprawie.

- W związku ze zbliżającym się 31 marca, a więc datą wejścia w życie wersji komunikatu LIOCZ w wersji 7.3 (o której była mowa w projekcie „do konsultacji”) i z uwagi na brak odpowiedzi na nasze zapytanie z NFZ, które skierowaliśmy do centrali, należało uznać 31 marca za ostateczną datę jego wprowadzenia. Tym samym podjęliśmy decyzję o zaplanowaniu na 30 marca odpowiednich prac naszego zespołu związanych z wprowadzeniem w systemie Mediporta zmian umożliwiających poprawne wygenerowanie i sprawozdanie raportów dotyczących kolejek oczekujących, w tym raportów z pierwszymi wolnymi terminami – poinformowała firma.

30 marca wieczorem Narodowy Fundusz Zdrowia opublikował „Komunikat dla świadczeniodawców” z informacją o wejściu w życie wersji komunikatu LIOCZ w wersji 7.3 1 kwietnia, czyli dzień później w porównaniu do daty zawartej w projekcie „do konsultacji”. Skutkiem tego było odrzucenie przez NFZ raportów KLX z pierwszymi wolnymi terminami, które zostały wygenerowane w systemie Mediporta za 31 marca z uwagi na niezgodność z obowiązującą wersją komunikatu LIOCZ.

Mediporta związku z zaistniałą sytuacją 31 marca podjęła decyzję o wycofaniu wprowadzonych zmian dotyczących aktualizacji komunikatu LIOCZ w wersji 7.3, aby umożliwić wygenerowanie i sprawozdanie raportu z pierwszymi wolnymi terminami za 31 marca w wersji 7.2. Następnie zgodnie z najnowszym komunikatem opublikowanym przez NFZ 30 marca przygotowała odpowiednie zmiany na 1 kwietnia, tak aby umożliwić wygenerowanie i sprawozdanie raportów dotyczących kolejek oczekujących w wersji 7.3.

Firma wyjaśniła, że wprowadzanie zmian w systemie Mediporta, wymaga zaangażowania i pracy znacznej części zespołu, a ich przygotowanie wymaga czasu i przejścia przez cały proces wytwarzania oprogramowania, począwszy od analizy wymagań, przez testy rozwiązań, na wdrożeniu nowej wersji systemu kończąc. Mediporta przekonała, że podjęła wszystkie możliwe działania, aby jak najlepiej przygotować się do wprowadzenia zmian w systemie, jednak wszystkie wysiłki i starania nie przyniosły oczekiwanego efektu w związku z chaosem informacyjnym wywołanym przez NFZ.

- Niekonsekwencja Narodowego Funduszu Zdrowia w wyznaczaniu terminów dotyczących wejścia w życie komunikatu LIOCZ w wersji 7.3 oraz brak wcześniejszych informacji o zmianie tego terminu postawiło naszą firmę jako wytwórcę oprogramowania w bardzo niezręcznym położeniu, czego wynikiem była wyżej opisana sytuacja – poinformowała Mediporta i przeprosiła za wszelkie utrudnienia.
 
© 2020 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe