Wyślij
Udostępnij:
 
 
Janiszewski o tym, czy warto pokazywać pacjentowi, ile kosztuje leczenie
 
Działy: Aktualności
Czy pacjent powinien otrzymywać rachunek, z którego wynikałoby, ile kosztowało jego leczenie? - Wydawanie we francuskich lecznicach rachunku po udzielonym świadczeniu jest ciekawym rozwiązaniem. Jednak przymierzając go do naszych realiów warto przypomnieć, że informację o rodzaju i koszcie udzielonego świadczenia polski pacjent miał w portalu pacjenta ZIP - twierdzi Rafał Janiszewski.
Rafał Janiszewski, ekspert w zakresie ochrony zdrowia i właściciel kancelarii doradczej:
- Do czasu wejścia w życie budżetowego sposobu finansowania sieci szpitali, taka forma była sensowna. Choć nie udało się płatnikowi w pełni upowszechnić portalu (niedostatecznie wielu pacjentów posiada tam dostęp) to samo rozwiązanie było ciekawe. Mówię było, bowiem wobec nowej formy finansowania, ta funkcjonalność traci sens. Rozważając możliwość informowania pacjentów o koszcie udzielonych świadczeń warto zastanowić się czy kwota wydatkowana przez płatnika na pacjenta jest do określenia. Wobec zryczałtowanych stawek, budżetów, kapitacji, trudno będzie indywidualizować dane. Oczywiście informacja o koszcie świadczenia nie jest tożsama z wydatkami płatnika na konkretnego pacjenta.

Gdyby szpital miał szczegółowy rachunek kosztów i był w stanie przedstawić realny koszt udzielonego świadczenia to informacja by była cenna. Tylko czemu by miała służyć?

Skłonność pacjenta do racjonalizacji wydatków płatnika pojawić się może tylko wtedy, gdy ubezpieczony ma swoje indywidualne konto ubezpieczeniowe. Informacja o wpłaconych składkach w zestawieniu z kosztami uzyskanych świadczeń może być elementem budującym świadomość społeczną. Jednak czy jest nam potrzebna jeszcze większa świadomość potrzeby zwiększenia nakładów na zdrowie? Może jednak indywidualne konto ubezpieczeniowe na którym zgromadzone jednostki malałyby w miarę korzystania ze świadczeń to lepsze rozwiązanie? Niekoniecznie trzeba od razu wprowadzać mechanizmy wyrównawcze w postaci zwiększenia składki. Z całą pewnością skuteczniej można wówczas zobrazować stosunek wartości wpłat składek do wartości uzyskanych świadczeń.

Przeczytaj także: "Wystawiajmy pacjentom rachunki".

Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania konta na Twitterze: www.twitter.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2018 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe