123RF
123RF

Uchylenie zakazu reklamy aptek – projekt

Udostępnij:

Konsultowany jest projekt nowelizacji ustawy – Prawo farmaceutyczne, który ma na celu uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych oraz określenie zasad prowadzenia reklamy apteki lub punktu aptecznego.

19 czerwca 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w wyroku w sprawie C-200/2024, że zawarty w art. 94a ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2025 r. poz. 750, z późn. zm.) całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych narusza art. 8 ust. 1 dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywy o handlu elektronicznym) (Dz.U. 2000, L 178, s. 1), a także art. 49 i 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wobec czego zachodzi konieczność dostosowania przepisów ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne do wytycznych wyroku i zgodności z przepisami, których naruszenie Trybunał zarzucił Rzeczpospolitej Polskiej.

Podwyższenia wymaga również wysokość kary pieniężnej za naruszenie przepisów dotyczących reklamy aptek, punktów aptecznych oraz ich działalności, która nie była zmieniana od czasu jej wprowadzenia, czyli od 2012 r. – zaznaczono w OSR projektu.

Projekt ustawy przewiduje:

  • uchylenie zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych zawartego w art. 94a ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne,
  • wprowadzenie do ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne przepisów określających zasady prowadzenia reklamy apteki lub punktu aptecznego, w tym przepisów:
  • zmierzających do uniemożliwienia reklamy, która będzie prowadzić do nadmiernej i nieuzasadnionej konsumpcji szeroko pojętych produktów farmaceutycznych – założeniem jest wprowadzenie ograniczeń w treści reklamy, które będą miały na celu zabezpieczenie pacjentów przed zachęcaniem do nabywania leków lub innego asortymentu apteki oraz korzystania z usług tej apteki w sposób nieracjonalny i w oderwaniu od potrzeb zdrowotnych pacjenta,
  • mających umożliwić prowadzenie reklamy usług świadczonych przez farmaceutów w sposób zapewniający poszanowanie zasad wykonywania zawodu farmaceuty oraz zgodnie z zasadami etyki tego zawodu (zgodnie z wytycznymi zawartymi w wyroku TSUE z 19 czerwca 2025 r. sygn. C-200/2024),
  • wprowadzających ograniczenia w treści reklamy, aby spełniony był cel, jakim jest zabezpieczenie pacjentów przed nadmierną i nieracjonalną konsumpcją leków oraz innego asortymentu farmaceutycznego w oderwaniu od potrzeb zdrowotnych pacjentów.

Ponadto projekt ustawy przewiduje podwyższenie maksymalnej wysokości kary za naruszenie zasad prowadzenia reklamy do kwoty 100 000 tys. zł.

Obecnie, postępowania w przedmiocie nałożenia kar pieniężnych prowadzone są w pierwszej instancji przez wojewódzkich inspektorów farmaceutycznych, a w drugiej przez głównego inspektora farmaceutycznego. Maksymalny wymiar kary wynosi 50 tys. zł, co przy obecnym poziomie cen jest karą zbyt niską i nie spełniającą swojej funkcji prewencyjnej i odstraszającej.

Przesłanki wymiaru kary pozostaną niezmienione, czyli przy określaniu wysokości kary uwzględnia się okres, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów ustawy, a także uprzednie naruszenie przepisów.

– Zasady oceny przekazu reklamowego powinny uwzględniać model konsumenta, tak jak ma to miejsce przy ocenie reklamy produktów leczniczych. Takie kryterium pozwala na ustalenie jak przekaz reklamowy jest odbierany przez adresata reklamy i ocenę na przykład tego czy reklama może wprowadzać w błąd lub zachęcać do nieracjonalnego nabywania leków (wyrok SN z 2 października 2007 r., sygn. akt II CSK 289/07, wyrok Sądu Najwyższego z dnia 11 lipca 2002 r., I CKN 1319/00, OSNC 2003, nr 5, poz. 73) – wyjaśniają projektodawcy.

Projekt w całości poniżej.



Uwagi do projektu – w wersji edytowalnej – można wysyłać na adres: dep-pl@mz.gov.pl – do 21 dni od otrzymania pisma w sprawie dokumentu.

Przeczytaj także: „Od zawieszenia na rok do umorzenia”.

Menedzer Zdrowia linkedin

 
© 2025 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.