Wyślij
Udostępnij:
 
 
Zabielska-Cieciuch: Codzienne raportowanie kolejek nie jest dla wszystkich wykonalne
Autor: Krystian Lurka |Data: 15.07.2019
 
 
W teorii miało być mniej biurokracji w podmiotach leczniczych, w praktyce wciąż dokłada się nowych obowiązków. Przykład? - Wprowadzono obowiązek codziennego raportowania pierwszego wolnego terminu w kolejkach do godz. 10 - przyznała Joanna Zabielska-Cieciuch, ekspert Porozumienia Zielonogórskiego. I dodała: - Dla niektórych podmiotów to ogromny problem, ale zastraszone karami nakładanymi przez NFZ i perspektywą ujemnych punktów przyznawanych podczas konkursów starają się te dane przesyłać.
- Obowiązek codziennego raportowania kolejek jest w wielu przypadkach trudny do zrealizowania. Z punktu widzenia pacjentów nowy obowiązek wydaje się korzystny, ale dla niektórych podmiotów to ogromny problem - przyznała Zabielska-Cieciuch i podała przykład. - Małe podmioty, które pracują trzy lub cztery razy w tygodniu i udzielają świadczeń od godz. 12, nie wiedzą nawet, jak to logistycznie rozwiązać.

Porozumienie Zielonogórskie oceniło, że zmiana jest dokuczliwa i trudna do zrealizowania dla części - szczególnie mniejszych - poradni AOS. - Nie są w stanie podołać nowym obowiązkom z przyczyn technicznych i z uwagi na niewielką liczbę zatrudnionego personelu - wyjaśniła Zabielska-Cieciuch.

- Wprawdzie ustawodawca dopuszcza możliwość raportów raz w tygodniu z powodu ograniczonych możliwości technicznych świadczeniodawcy, ale tylko za zgodą dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ. Jednak zgodnie z informacjami przekazanymi Porozumieniu Zielonogórskiemu przez Narodowy Fundusz Zdrowia, ma on zamiar jedynie w wyjątkowych sytuacjach korzystać z tego przepisu i rygorystycznie podchodzić do nowych obowiązków - przyznała.

Zabielska-Cieciuch w rozmowie z "Menedżerem Zdrowia" podkreśliła, że potrzebny jest czas. - Po pierwsze, aby dostawcy oprogramowania dostosowali aplikacje do obowiązujących wymogów. Chodzi o to, aby programy automatycznie wysyłały dane bez angażowania personelu. Po drugie, aby terminarze przyjęć pacjentów i harmonogramy pracy były prowadzone w wersji elektronicznej, a nie w... zeszytach bywa obecnie - wyjaśniła.

Zabielska-Cieciuch poinformowała, że Porozumienie Zielonogórskie zwróciło się do ministra zdrowia z wnioskiem o pilne podjęcie prac legislacyjnych mających na celu złagodzenie rygoru raportowania i powrót do poprzednio obowiązujących zasad, czyli raportowania informacji o pierwszym wolnym terminie udzielania świadczeń jedynie raz w tygodniu. Na razie bez odpowiedzi.

Przeczytaj także: "Masz czas do godziny 10!"

Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2019 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe