Reklama wyrobu medycznego z rzetelnymi informacjami

Udostępnij:
Sposób reklamowania wyrobów medycznych wreszcie zostanie ustawowo określony. - Do prezentowania zalet wyrobu medycznego nie można wykorzystywać wizerunku osób sugerującego, że to lekarz, a reklama musi zawierać informację, że chodzi o wyrób medyczny (a nie na przykład lek) oraz ostrzeżenie o treści: "Przed użyciem zapoznaj się z treścią instrukcji używania i etykietą bądź skonsultuj się z lekarzem, gdyż ten wyrób medyczny może nie być odpowiedni dla ciebie" - wynika z opublikowanego projektu ustawy o wyrobach medycznych.
- Ustawa to pierwsza próba uporządkowania rynku wyrobów medycznych i zagwarantowania ich jakości. Nadzór nad kategoryzacją i monitorowaniem wyrobów medycznych powierza się Urzędowi Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Dokument eliminuje też przypadki stosowania ich niezgodnie z przeznaczeniem czy instrukcją użycia. Dostosowuje też polskie regulacje do przepisów prawa unijnego (chodzi o rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2017/745 i 2017/746) - informuje "Rzeczpospolita" i wyjaśnia, że najważniejszą nowością są przepisy o reklamie.

- Uregulowania mają być podobne do obowiązujących w produktach leczniczych. Przepisy praktycznie nie regulują kwestii prowadzenia reklamy, co z jednej strony daje dużą swobodę w prowadzeniu działań marketingowych, a z drugiej budzą wątpliwości granice takich działań – tłumaczy mecenas Juliusz Krzyżanowski, adwokat, senior associate w Baker McKenzie, w rozmowie z "Rzeczpospolitą".

Oczekiwaną regulację wprowadza art. 52 pkt. 2 ust. 9, zgodnie z którym reklama wyrobu nie może wykorzystywać wizerunku osób podających się za osoby wykonujące zawody medyczne lub przedstawiać osoby prezentujące wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód. - Taki zapis spowoduje, że lekarze, farmaceuci i pielęgniarki nie będą mogli reklamować wyrobów medycznych, a aktorzy ich udawać. Dziś, kiedy takie zapisy odnoszą się tylko do leków, pojawiają się reklamy, w których przedstawiciele zawodów medycznych zachwalają na przykład syropy powlekające gardło - komentuje "Rzeczpospolita".

"Dziennik Gazeta Prawna" dodaje, że zgodnie z projektowanym art. 51 ust. 4 reklama będzie musiała zawierać informację, że chodzi o wyrób medyczny (a nie na przykład lek), oraz ostrzeżenie o treści: "Przed użyciem zapoznaj się z treścią instrukcji używania i etykietą bądź skonsultuj się z lekarzem, gdyż ten wyrób medyczny może nie być odpowiedni dla ciebie".

Za prowadzenie reklamy w sposób sprzeczny z przepisami ustawy grozić będzie kara pieniężna do 2 mln zł.

Jeśli chcesz ściągnąć projekt, kliknij w: "Projekt ustawy o wyrobach medycznych".

Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.