Wyślij
Udostępnij:
 
 
Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta
Szczurek-Żelazko: Szpitale powinny podnieść standardy obsługi pacjentów na SOR-ach
Autor: Krystian Lurka |Data: 02.07.2019
 
 
- Mamy informacje, że praca na niektórych szpitalnych oddziałach ratunkowych jest źle zorganizowana, że dobre praktyki, które zostały wprowadzone, nie są stosowane. W związku z tym, wprowadziliśmy od 1 lipca przepisy, które mówią wyraźnie, w jaki sposób pacjenci powinni być przyjmowani, jak zorganizować pracę na SOR - mówi wiceminister Józefa Szczurek-Żelazko.
- W rozporządzeniu, które zostało przygotowane, wskazujemy konieczność podniesienia standardów udzielanych świadczeń, pokazujemy, w jaki sposób powinna wyglądać organizacja pracy na SOR-ach - mówi wiceminister Szczurek-Żelazko w rozmowie z "Portalem Samorządowym".

Dlaczego?

- Ponieważ mamy informacje, że praca na niektórych z oddziałów jest źle zorganizowana, że dobre praktyki, które zostały wprowadzone, nie są stosowane. W związku z tym, w rozporządzeniu, w formie aktu prawnego proponujemy przepisy, które mówią wyraźnie, w jaki sposób pacjenci powinni być przyjmowani, jak powinna wyglądać organizacja pracy na SOR. Mamy świadomość, że część szpitali będzie musiała przebudować swoją strukturę czy zatrudnić dodatkowe osoby. Stąd dodatkowe środki, które trafią do SOR szpitali powiatowych. Mam nadzieję, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy - wyjaśnia Szczurek-Żelazko.

Zmiany w szpitalnych oddziałach ratunkowych
Od poniedziałku (1 lipca) obowiązuje rozporządzenie ministra zdrowia wprowadzające zmiany w zasadach zarządzania szpitalnymi oddziałami ratunkowymi i wprowadzenie ujednoliconego systemu segregacji medycznej przy wykorzystaniu narzędzia TOPSOR.

Co wynika z rozporządzenia? Między innymi to, że:
- do szpitalnego oddziału ratunkowego będą przyjmowani pacjenci zgłaszający się samodzielnie, przywiezieni przez zespoły ratownictwa medycznego, jednostki współpracujące z systemem, zespoły wyjazdowe w ramach zabezpieczenia imprez masowych, a także przywiezieni przez zespoły w ramach działań poszukiwawczo-ratowniczych oraz zespoły transportu sanitarnego na podstawie zlecenia lekarza, w ramach udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- system TOPSOR będzie mierzyć czas dla każdego pacjenta oddzielnie, prognozować czas oczekiwania, analizować parametry medyczne i przydzielać do odpowiednich kategorii. Poszczególne kolory przydzielane pacjentom oznaczać będą stopień pilności oczekiwania na wizytę lekarską,
- osoby oczekujące w SOR będą pozostawały pod nadzorem personelu odpowiedzialnego za segregację medyczną, a w razie konieczności poddawane ponownej ocenie stanu klinicznego, nie rzadziej jednak niż co 1,5 godziny.

Jeśli chcesz ściągnąć rozporządzenie, kliknij w: "Rozporządzenie ministra zdrowia z 27 czerwca 2019 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego"

Przeczytaj także: "Zmiany w szpitalnych oddziałach ratunkowych" i "Adrzej Matyja: Numerki nie usprawnią pracy SOR".

Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2019 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe