Co robi ministerstwo w zakresie kardiologii? Kruszewska odpowiada

Udostępnij:
- Od stycznia 2017 roku zostaną zwiększone taryfy świadczeń w leczeniu niewydolności krążenia. Toczą się też prace nad modelem kompleksowej opieki nad pacjentami po zawale serca. Wypracowany model będzie miał na celu zapewnienie ciągłości opieki - mówi przedstawicielka resortu "Menedżerowi Zdrowia" i wymienia świadczenie, których wycena uległa zmianie.
Milena Kruszewska, rzeczniczka Ministerstwa Zdrowia:
- Polska nie pozostaje w tyle w zakresie opieki kardiologicznej. W ciągu ostatnich 10 lat wprowadzenie do praktyki klinicznej nowoczesnych metod leczenia zawału na etapie szpitalnego udzielania świadczeń znacznie ograniczyło liczbę zgonów w ostrej fazie zawału. Natomiast nadal pozostaje deficyt odnośnie udzielania świadczeń pacjentom po zawale po wypisie ze szpitala, co przekłada się na wyższą śmiertelność u tych chorych w krótkim horyzoncie czasowym (rocznym oraz półrocznym) oraz w zakresie świadczeń z dziedziny kardiologii zachowawczej, która jest niedoszacowana. Dlatego AOTMiT wprowadza zmiany w tym zakresie.

Od stycznia 2017 roku zostaną zwiększone taryfy świadczeń w leczeniu niewydolności krążenia. Toczą się również prace nad modelem kompleksowej opieki nad pacjentami po zawale serca, wypracowany model będzie miał na celu zapewnienie ciągłości opieki oraz zapewnienie dostępności do niezbędnych świadczeń opieki zdrowotnej (zgodnie z potrzebami zdrowotnymi pacjentów) i umożliwi do nich dostęp w optymalnym czasie (zgodnie z wytycznymi klinicznymi oraz wiedzą ekspercką). Dotychczasowa wycena świadczeń kardiologicznych nie zawsze była adekwatna do rzeczywistych kosztów. Dlatego ostatnie taryfy przewidują zmiany w tym zakresie i podwyżki dla świadczeń niedoszacowanych.

Jednocześnie informuję, że wykaz świadczeń gwarantowanych określony na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, określa niezbędne metody diagnostyczne jak i terapeutyczne dla pacjentów z niewydolnością serca. Przy czym, należy mieć na uwadze, że minister zdrowia systematycznie dostosowuje „koszyk” świadczeń do potrzeb pacjentów. Jednakże wszystkie zmiany muszą być wprowadzane etapowo. Minister zdrowia, zlecił Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, przygotowanie nowej taryfy dla świadczeń z zakresu kardiologii zachowawczej.

Zmianie wyceny uległy następujące świadczenia:
- E52 - Zaawansowana niewydolność krążenia,
- E 53 - Niewydolność krążenia > 69 r.ż. lub z pw,
- E 54 - Niewydolność krążenia < 70 r.ż. bez pw,
- E56 - Choroba niedokrwienna serca > 69 r.ż. lub z pw,
- E57 - Choroba niedokrwienna serca < 70 r.ż. bez pw,
- E61 - Zaburzenia rytmu serca > 69 r.ż. lub z pw,
- E62 - Zaburzenia rytmu serca < 70 r.ż. bez pw,
- E73 - Choroby zastawek serca > 17 r.ż,
- E77 - Inne choroby układu krążenia > 17 r.ż.

Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, na bieżąco prowadzi proces wyceny pozostałych świadczeń kardiologicznych, tak aby wycena tych świadczeń odpowiadała stanowi faktycznemu oraz rzeczywistym kosztom tych świadczeń.

Środki na kardiologię, tak jak i na inne dziedziny medycyny zajmujące się chorobami związanymi z podeszłym wiekiem, muszą rosnąć. Lepiej wyceniona była i jest kardiologia interwencyjna niż zachowawcza.

Jak publicznie deklarują sami kardiolodzy, kardiologia interwencyjna była w Polsce traktowana priorytetowo, a wysoka wycena świadczeń w tym zakresie pozwalała na rozbudowę sieci cat-labów. Obecnie wszyscy kardiolodzy przyznają że sieć ośrodków kardiologii interwencyjnej jest rozbudowana wystarczająco. Ne ma więc powodu, żeby utrzymywać wysokie taryfy, które powodowałyby nieuzasadnione tworzenie nowych ośrodków i rozbudowę sieci. Ponadto warto zauważyć, że koszt zakupu stentu powlekanego 10 lat temu sięgał 12 tys. zł, a obecnie taki sam lub lepszy stent można kupić za 1500 zł. To kolejny czynnik uzasadniający konieczność obniżenia taryf w kardiologii interwencyjnej.

Ponadto informuję, że Ministerstwo Zdrowia mając na celu poprawę zdrowia ludności oraz zmniejszenie umieralności z powodu chorób sercowo-naczyniowych od 2003 roku realizuje program polityki zdrowotnej pn. Narodowy Program Wyrównywania Dostępności do Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego POLKARD. W ramach ww. programu Ministerstwo Zdrowia dofinansowuje zakup sprzętu z zakresu kardiologii, kardiochirurgii, neurologii i chirurgii naczyniowej. Poprawa wyposażenia w sprzęt dla celów diagnostyki przyczynia się do dalszej poprawy wskaźników. Spodziewanym efektem realizacji Programu powinna być poprawa dostępu do wysokospecjalistycznych świadczeń zdrowotnych uwarunkowana wyposażeniem w aparaturę medyczną w zakresie kardiologii, kardiochirurgii, neurologii i chirurgii naczyniowej. Mając na uwadze powyższe, Minister Zdrowia rozdysponował środki finansowe w latach 2013-2016 z budżetu ministra właściwego do spraw zdrowia w wysokości 58.824.041,10 zł na realizację programu polityki zdrowotnej pod nazwą Narodowy Program Wyrównywania Dostępności do Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego POLKARD na lata 2013-2016.

Przeczytaj również tekst: "Niewydolność serca? Są szanse na poprawę!".

Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia/ i obserwowania konta na Twitterze: www.twitter.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.